Na het medisch onderzoek in het eerste leerjaar kreeg onze dochter van 6 een verwijsbrief van het CLB voor de oogarts. Meteen gebeld voor een afspraak, enkele maanden later was er een plaatsje vrij. Vorige week viel het verdict: ze heeft een lui oog. De oogarts gaf ons ruim voldoende informatie om mee aan de slag te gaan. Een lui oog duidt eigenlijk op een mankementje tussen het oog en de hersenen. Doordat er al vroeg een onjuiste breking van het licht is, leert dat oog niet om details te zien. De hersenen focussen zich dan op het andere oog en laten het slechte oog links liggen wat de verdere ontwikkeling betreft.
Zoiets kan gecorrigeerd worden met een bril of door het goede oog af te plakken. Doorgaans lukt dat tot de leeftijd van 7 jaar omdat dan dat hersengebied volledig ontwikkeld is. Nadien is eigenlijk geen verbetering meer mogelijk, ook niet met een bril. Wie pech heeft, zit dan voor de rest van zijn leven met een slecht oog. Onze dochter is nu 6,5 jaar oud…
De tijd dringt dus voor haar. We reden meteen naar onze vaste opticien. 2 brilmonturen geraakten door de selectiecommissie. Met een wildebras als die van ons, weet je dat je er niet komt met 1 bril. Ze heeft dus een zondagse bril en een speelbril. Doordat ze ook een afwijkende oogbol heeft (ovaal ipv rond), moet ze speciale glazen hebben. Speciaal betekent een langere wachttijd. Maar voor haar telt elke dag gezien haar leeftijd.
Gelukkig begrepen ze dat bij de opticien. Ik ben die mensen onnoemelijk dankbaar voor de moeite die ze gedaan hebben. Een goede week later (normaal zou het een goede 10 dagen geduurd hebben) was de eerste bril voor onze dochter klaar. De andere is klaar na hun jaarlijks verlof dat morgen begint.
Wij hopen dat het zicht in dat luie oog de komende maanden toch nog een beetje terug zal beteren. Maar het is bang afwachten. Ze moet duidelijk nog wennen aan het feit dat ze nu ‘anders’ ziet door de bril. Tegen de avond zal het wel beter zijn.
Dik verdiend wil ik hier ongevraagd toch even reclame maken voor onze opticien: Optiek Punie in de Hasseltsestraat in Diest, tegenover de Delhaize. Waar service belangrijker is dan de kassa en waar elke klant correct behandeld wordt.